UKAT Conferentie Reimagining Personal Tutoring – ervaringen

10 mei 2022

Amaal Shamari van de Universiteit Twente was aanwezig bij de online UKAT Conferentie 2022 en vertelt over haar ervaringen

Vanuit de LVSA mocht ik gebruik maken van een beurs om aanwezig te zijn bij de online UKAT Conference 2022. Allereerst mijn dank daarvoor! Hier vertel ik iets over (een deel van) mijn ervaringen.


In augustus 2021 ben ik gestart als studieadviseur op de Universiteit van Twente bij de faculteit EEMCS. Vanuit de LVSA kwam de mogelijkheid om een aanmelding te doen voor de beurs zodat ik kon deelnemen aan de UKAT Conference 2022. In deze blog neem ik jullie mee in mijn (digitale) avontuur.

DAG 1

  • Opening
    Tijdens de opening werden we aan het denken gezet over de kijk op de rol als studieadviseur vanuit diverse perspectieven: de studieadviseur, de student, de universiteit. Vervolgens werd nog ingezoomd op de functie van studieadviseur en het nut ervan. De invloed van de pandemie op onze functie is ook uitvoerig besproken: heeft het ons werk makkelijker gemaakt? Of juist moeilijker? Wat voor acties zijn er uitgezet? Veel universiteiten hebben ‘belacties’ gedaan om in contact te komen met de studenten. Dit bevorderde de betrokkenheid.
  • Internationale studenten
    Op universiteiten werken we met veel internationale studenten. Hoe wordt in andere landen de rol als studieadviseur ingezet? Hoe wordt er gecommuniceerd? Veel dingen die wij vanzelfsprekend vinden (communiceren via e-mail), wordt niet in alle landen als vanzelfsprekend ervaren.


    Wat ik hier persoonlijk uit gehaald heb is dat ik als studieadviseur nieuwsgierig wil zijn naar internationale studenten: vragen wat voor ervaringen ze hebben met de studieadviseur, vergelijken en tot een middenweg komen die voor beide werkt. Hetzelfde geldt voor de praktische zaken zoals communicatie.

DAG 2

  • Personal Learning Adviser service
    Tijdens dag 2 heb ik kennisgemaakt met de ‘Personal Learning Advisor service’. Deze service staat in het teken om de verschillen tussen de diverse (studenten)groepen te verkleinen. Heel concreet kan dit zijn door bepaalde ‘support groups’ op te starten. Bij de Universiteit van Twente passen we dit toe door o.a. specifieke Bachelor/Master afstudeergroepen op te richten waarin studenten elkaar ondersteunen in de laatste fase van hun studie.
  • Evidencing the Value of Academic Advising Through Quality Enhancement
    Hoe meet je de kwaliteit van de functie als studieadviseur? Hoe verbeter je deze? In hoeverre wordt er gewerkt met een beleid? Deze vragen kwamen aan bod om de functie als studieadviseur te professionaliseren.

DAG 3

  • Purpose and quality: effective advocacy for advising
    De rol als studieadviseur is vaak een functie waarin mensen moeten rechtvaardigen wat ze doen en wat de toegevoegde waarde is. Daarnaast kwamen ook de verschillende visies op ‘studentensucces’ aan bod onder andere vanuit de studieadviseur


    en vanuit de rol van de student


Mocht je benieuwd zijn naar meer ervaringen, neem gerust contact met mij op: Amaal Shamari

Reacties

Meepraten? Plaats een reactie!