Omgaan met emotioneel en aggressief gedrag

17 juli 2019

Met zes studieadviseurs van de Universiteit Leiden hebben we deelgenomen aan de cursus ‘Omgaan met emotioneel en agressief gedrag’. Iets minder man dan verwacht, maar daardoor een hele intensieve cursus waar veel persoonlijke aandacht mogelijk was. Hoe ga je om met agressief gedrag van studenten (of misschien wel collega’s), en wat is nu precies agressief gedrag?

Cursusleider Chaim en zijn collega Dan (naar eigen zeggen een B-acteur die met ons scenario’s zou uitspelen) hadden een hele dag uitgetrokken om met ons het verschil tussen emotie en agressie door te lopen, en hoe met verschillende uitbarstingen om te gaan.

Grote les: Probeer bij een emotioneel (of agressief) persoon niet je gelijk te behalen. Feitelijke informatie (“Je wist wél dat het BSA er aan kwam, want ik heb je daarover gemaild.”) komt niet aan als iemand in een emotionele staat is. Om een gesprek te kunnen voortzetten – zelfs om aan te geven dat het gedrag niet gewenst is – moet je op dat moment eerst de spanning naar beneden kunnen halen, bij de ander en jezelf.

Uiteraard wanneer iemand begint te dreigen of te schelden, kun je diegene meteen de deur wijzen. Hiervoor hadden zij een drieledig antwoord: 1) Ik merk dat je XXX gedrag vertoont. 2) Dat accepteer ik niet. 3) Wij staken het gesprek. / Wij zetten dit gesprek een andere keer voort.

Natuurlijk is bovenstaande makkelijker gezegd dan gedaan (zelfs in een gespeelde situatie, ondervonden we), maar de handvatten die deze training ons gaf om met agressie om te gaan, zijn zeker aan te raden.

Reacties

Meepraten? Plaats een reactie!