Handreiking Studentenbegeleiding: oog voor mentaal welzijn : recensie

14 september 2022

Bij de studieadviseur komen allerlei studenten, ook studenten die worstelen met mentaal welzijn. Het boek Handreiking Studentenbegeleiding laat zien dat je als studieadviseur meer kunt dan je denkt en wanneer het passend is om door te verwijzen.

Bij de studieadviseur komen allerlei studenten, ook studenten die worstelen met mentaal welzijn. Hoe te studeren en je goed (genoeg) blijven voelen bij stemmingsstoornissen, psychoses, autisme en ADHD? Als studieadviseur kun je dan denken "ik ben geen psycholoog" en snel doorverwijzen. Dit boek laat je zien dat je als studieadviseur meer kunt dan je denkt en ook wanneer het passend is om door te verwijzen.

Met hoofdstukken over verschillende klachten, aandoeningen en diagnoses, krijg je veel praktische informatie. In dit boek blijft het niet bij informatie! Wat het zo bruikbaar maakt, zijn de stukken over 'wat kun je doen als studentenbegeleider?' met concrete tips en voorbeeldzinnetjes. Het boek is geschreven voor onder andere studieadviseurs, waardoor je niet zelf de vertaalslag naar de universiteit hoeft te maken. De onderwerpen die per hoofdstuk aan bod komen zijn: stress, stemmingsstoornissen, suïcidaliteit, angststoornissen, psychose, autisme, AD(H)D, persoonlijkheidsstoornissen, verslaving en diversiteit.

Een van de geïnterviewde studenten zegt "Vraag wat meer en vertel wat meer, dan komen we samen al een heel eind." Deze handreiking helpt je bij het bedenken van wat je kunt vragen en wat je kunt zeggen. Het is heel geschikt om er elke keer even bij te pakken als je een gesprek met een student met een psychische klacht of diagnose aan het voorbereiden bent. Kortom: een aanrader voor elke studieadviseur!

Je kunt hier vinden hoe je dit boek zelf kunt bestellen.