Adviesvaardigheden
Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur?
Over de cursusleider(s)
Jan van den Broek, in deeltijd verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Vanaf de jaren tachtig is hij als adviseur/trainer actief op het gebied van organisatieontwikkeling en managementvaardigheden. Geeft diverse cursussen over academisch leider- en begeleiderschap.
Deze cursus is voor voorjaar 2017 volgeboekt. We hopen hem in 2018 weer aan te kunnen bieden.
Cursusinformatie
Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur? Het programma omvat drie dagen.
Dag 1: Overgang van basale adviesvaardigheden naar professionele benaderingswijze
Dag 2: De studieadviseur als regisseur
Dag 3: De studieadviseur als coach
Deze cursus heeft bij de vorige uitvoering een waardering gekregen van 8,3 van de deelnemers!
Doelgroep
Studieadviseurs uit de universitaire wereld en het hoger beroepsonderwijs
Doelstelling
De training is gericht op de verdere ontwikkeling van een aantal specifieke basisvaardigheden en technieken voor de adviespraktijk van studieadviseurs.
Inhoud
Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur?
Dag 1: Basale vaardigheden voor een professionele benaderingswijze
-Communicatieve basisvaardigheden voor het aansluiten bij het referentiekader van de student
-Problem Solving: een gespreksmodel, gericht op een integrale analyse en aanpak van problemen
-Doelgericht omgaan met feedback en mogelijke oplossingen
-Transactionele Analyse: referentiekader voor een professionele basishouding in adviesrelaties
Dag 2: De regie in handen
Benaderingswijze en aanpak van een adviesgesprek worden mede bepaald door de situatie en de aard van de hulpvraag. We oefenen verschillende strategieën en procedures voor de inrichting en vormgeving van diverse soorten adviesgesprekken:
-De direct oplossingsgerichte benadering
-Een basismodel om stapsgewijs te komen tot een verkenning van mogelijke oplossingsrichtingen
-Een gespreksmodel om reactiviteit (debat) om te buigen in creativiteit (verkennende dialoog)
-Een gespreksmodel voor het omgaan met “lastige situaties”, zoals weerstand of emotie
-Het belang van de procedure: bij elk gesprek en bij elke fase in een gesprek
Dag 3: De studieadviseur als coach
De derde dag staat in het teken van het begeleiden en coachen van (jonge) mensen in ontwikkeling.
-Coachen: een model ter ondersteuning van zelfreflectie en zelfsturing
-Omgaan met (belemmerende) kernovertuigingen van de ander en van jezelf
-Enkele handreikingen voor zelfverkenning en persoonlijke groei
-Evaluatie
Werkwijze
Inleidingen, oefeningen en reflecties met ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek.
Literatuur
Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!
Geen literatuur beschikbaar