Adviesvaardigheden

30 maart 2017 en 6 april 2017 en 13 april 2017 (3 daagse cursus)

Begeleiding en gespreksvoering

drs. Jan van den Broek, docent Academische Vaardigheden

€ 555 (€ 790 voor niet leden)

In de Driehoek, Willemsplantsoen 1c, Utrecht

Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur?

Over de cursusleider(s)

Jan van den Broek, in deeltijd verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Vanaf de jaren tachtig is hij als adviseur/trainer actief op het gebied van organisatieontwikkeling en managementvaardigheden. Geeft diverse cursussen over academisch leider- en begeleiderschap.

Deze cursus is voor voorjaar 2017 volgeboekt. We hopen hem in 2018 weer aan te kunnen bieden.

Cursusinformatie


Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur? Het programma omvat drie dagen.
Dag 1: Overgang van basale adviesvaardigheden naar professionele benaderingswijze
Dag 2: De studieadviseur als regisseur
Dag 3: De studieadviseur als coach

Deze cursus heeft bij de vorige uitvoering een waardering gekregen van 8,3 van de deelnemers!

Doelgroep

Studieadviseurs uit de universitaire wereld en het hoger beroepsonderwijs

Doelstelling

De training is gericht op de verdere ontwikkeling van een aantal specifieke basisvaardigheden en technieken voor de adviespraktijk van studieadviseurs.

Inhoud

Studieadviseurs hebben dagelijks te maken met een scala aan hulpvragen of problemen. Een eenduidige oplossing lijkt lang niet altijd voorhanden. Hoe kun je in al deze situaties op een professionele wijze invulling geven aan je rol als studieadviseur?

Dag 1: Basale vaardigheden voor een professionele benaderingswijze

-Communicatieve basisvaardigheden voor het aansluiten bij het referentiekader van de student

-Problem Solving: een gespreksmodel, gericht op een integrale analyse en aanpak van problemen

-Doelgericht omgaan met feedback en mogelijke oplossingen

-Transactionele Analyse: referentiekader voor een professionele basishouding in adviesrelaties

Dag 2: De regie in handen

Benaderingswijze en aanpak van een adviesgesprek worden mede bepaald door de situatie en de aard van de hulpvraag. We oefenen verschillende strategieën en procedures voor de inrichting en vormgeving van diverse soorten adviesgesprekken:

-De direct oplossingsgerichte benadering

-Een basismodel om stapsgewijs te komen tot een verkenning van mogelijke oplossingsrichtingen

-Een gespreksmodel om reactiviteit (debat) om te buigen in creativiteit (verkennende dialoog)

-Een gespreksmodel voor het omgaan met “lastige situaties”, zoals weerstand of emotie

-Het belang van de procedure: bij elk gesprek en bij elke fase in een gesprek

Dag 3: De studieadviseur als coach

De derde dag staat in het teken van het begeleiden en coachen van (jonge) mensen in ontwikkeling.

-Coachen: een model ter ondersteuning van zelfreflectie en zelfsturing

-Omgaan met (belemmerende) kernovertuigingen van de ander en van jezelf

-Enkele handreikingen voor zelfverkenning en persoonlijke groei

-Evaluatie

Werkwijze

Inleidingen, oefeningen en reflecties met ruimte voor inbreng van eigen casuïstiek.

Literatuur

Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!


Geen literatuur beschikbaar