Hoogbegaafdheid bij studenten
Shining a light on bright students
Over de cursusleider(s)
Simone Keijsers:
Mijn loopbaan als trainer begon 35 jaar geleden met het geven van sociale en communicatieve vaardigheidstrainingen. Ik heb mij gespecialiseerd tot keuzebegeleider, loopbaanadviseur, studievaardigheidstrainer en hoogbegaafdheidsbegeleider van studenten aan de Universiteit Leiden. Ook train en begeleid ik collega's die workshops en trainingen (gaan) geven en ben ik betrokken bij D&I en Studentenwelzijn.
Ik heb de trainersopleiding bij de Galan School voor Training gevolgd, ben NLP-Mastercoach en heb ook de post-academische ECHA opleiding tot Expert in Gifted Education aan de Radboud Universiteit afgerond. Ik heb me gespecialiseerd in hoogbegaafdheid bij studenten en (jong)volwassenen.
Ik ben vice-voorzitter van ECHA Nederland en samen met een aantal collega's van andere hogescholen en universiteiten heb ik de Stichting Hoogbegaafdheid in het Hoger Onderwijs opgericht waar wij ons inzetten om kennis van en begrip voor hoogbegaafde studenten te verspreiden.
Anke Smeenk:
Ik werk als student adviseur bij de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, Maastricht University en oprichter van ‘hoogbegaafdheid UM – Shining a light on bright students’. Voorheen heb ik geneeskunde gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, gevolgd door de huisartsopleiding in Maastricht. Vervolgens werkte ik ca. 7 jaar als huisarts voor mensen met een verstandelijke beperking. Sinds 2019 werk ik met veel plezier als student adviseur en studievaardigheidstrainer bij de UM en heb ik de post-academische opleiding tot coach gevolgd. In mijn rol als student adviseur ontmoette ik studenten die door hun hoogbegaafdheid worstelden met gevoelens van anders zijn. Om juist ook deze groep studenten beter te kunnen begeleiden, heb ik ook de post-academische opleiding tot ECHA practitioner gevolgd aan de Radboud Universiteit.
Cursusinformatie
Hoogbegaafdheid gaat niet alleen over een ‘Einstein’ zijn en het hebben van een IQ-score >130. Zowel bij studenten als bij begeleiders van studenten bestaat verwarring over wat hoogbegaafdheid nu eigenlijk inhoudt. Er is immers geen eenduidige definitie, terwijl er wel veel aannames zijn over hoogbegaafdheid, zoals bijvoorbeeld het idee dat een hoogbegaafde student alleen hoge cijfers haalt en deze student tentamens haalt zonder hiervoor te hoeven studeren.
Hoogbegaafdheid betreft echter niet alleen mentale scherpte of goed cognitief vermogen, maar het is een geheel van kenmerken, waaronder ook kenmerken sensitiviteit, veel twijfelen en het stellen van hoge eisen.
Hoewel hoogbegaafde studenten vaak dezelfde problemen beschrijven als hun leeftijdsgenoten, wordt door bovenstaande kenmerken een extra laag complexiteit toegevoegd. Dit kan het persoonlijk welzijn en academische prestaties van een student die zich herkent in de kenmerken van hoogbegaafdheid op een negatieve manier beïnvloeden.
Begrip van deze lagen door henzelf en door de mensen in hun omgeving, zoals studie adviseurs, kan studenten met kenmerken van hoogbegaafdheid ondersteunen bij het ontwikkelen en gebruiken van hun talenten in hun (academische) leven.
Doelgroep
Studieadviseurs met al enige ervaring.
Doelstelling
Een alternatief kader ontwikkelen met betrekking tot stereotiep denken over hoogbegaafdheid.
Het vergroten van kennis over hoogbegaafdheid in het algemeen en hoe dit zich verhoudt tot andere problematiek zoals bijvoorbeeld ADHD of autisme spectrum stoornissen.
Inzicht creeren in de verschillende valkuilen en bijbehorende onderliggende processen waar studenten met kenmerken van hoogbegaafdheid mee te maken kunnen krijgen.
Begaafde studenten beter kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van inzicht in wat hoogbegaafdheid voor hen betekent in hun dagelijks leven.
Begrijpen welke aspecten hoogbegaafde leerlingen kunnen ondersteunen en hoe jij als studentadviseur van waarde kan zijn in de begeleiding van deze leerlingen.
Inhoud
Op de eerste dag verkennen we samen de vooroordelen en valkuilen van hoogbegaafdheid. We gaan concepten over hoogbegaafdheid ‘herkaderen’ en onderzoeken waarom het belangrijk is dat hoogbegaafdheid wordt erkend.
Op de tweede dag bespreken we manieren waarop studenten met kenmerken van hoogbegaafdheid kunnen worden ondersteund met betrekking tot verschillende valkuilen die ze kunnen tegenkomen en duiken we in enkele concepten die kunnen worden gebruikt bij het begeleiden van deze studenten. Verder is overlap van kenmerken te zien bij enerzijds hoogbegaafdheid en anderzijds verschillende gedrags- en emotionele problematiek, zoals AD(H)D, autisme en angst gerelateerde stoornissen. In deze bijeenkomst zullen we ook wat meer licht op dit onderwerp laten schijnen.
Werkwijze
Deze interactieve cursus wordt georganiseerd als een tweeluik: In het eerste deel worden opvattingen en misvattingen verkent en zal een andere benadering van het concept gezicht worden. Het tweede deel richt zich op de praktijk van begeleiding.
Tijdens de cursus zal veel ruimte zijn voor discussie en delen van ervaringen met je mede-cursisten.
Je krijgt opdrachten mee om gedurende de tussenliggende periode je te verdiepen in de aangeboden materie.
Literatuur
Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!
Geen literatuur beschikbaar
Start inschrijving:
17 april 2024
Einde inschrijving:
23 september 2024
Annulering mogelijk tot:
30 september 2024 en 14 oktober 2024 (2 daagse cursus)
€ 420 (€ 675 voor niet leden)