Een vol hoofd, hoe je cognitieve belasting beter kunt managen
De hoeveelheid prikkels die wij en onze studenten binnen krijgen is tegenwoordig ongekend. Met dank aan de moderne technologie zijn we op de hoogte van alles (!), van geopolitieke spanningen en apocalyptische toekomst scenario’s tot “ongelofelijke kansen” en nu-of-nooit aanbiedingen. We zijn voortdurend met elkaar in contact en online. Daar zien we allemaal mensen die het beter doen dan wij. We krijgen veelal de boodschap om ondernemend te zijn en onze grenzen te verleggen. Velen van ons raken mentaal vermoeid en worstelen met zowel de concentratie als de ontspanning. Het hoofd is voortdurend vol!
Over de cursusleider(s)
André Baars is onderwijspsycholoog. Hij werkt deeltijd op de Radboud Universiteit in het begeleiden van studenten en ondersteunen van opleidingen. Daarnaast geeft hij vanuit zijn eigen onderneming lezingen, workshops en cursussen aan ouders en professionals in het begeleiden van leerlingen en studenten in het leerproces. Hij heeft twee boeken geschreven, Studieproblemen (2009) en Leren, een betekenisvol bouwproces (2021). Voor meer informatie over André Baars zie www.andrebaars.com
Cursusinformatie
Doelgroep
Beginnende en ervaren studieadviseurs met belangstelling voor het onderwerp
Doelstelling
De doelstelling van de cursus is om de deelnemer attent te maken op het feit dat we niet alleen voortdurend ons lichaam belasten maar ook onze hersenen. Hierbij zijn de hersenen niet een oneindig flexibel orgaan. Ze functioneren op een bepaalde manier waar we rekening mee moeten houden om goed te kunnen functioneren.
Inhoud
De belangrijkste oorzaak van een vol hoofd is een verkeerd begrip van waar onze hersenen primair voor dienen en hoe ze in algemene zin werken. Hierdoor schatten wij onze mentale vermogens verkeerd in. In deze tweedaagse cursus wordt in eerste instantie aandacht besteed aan de functie en werking van onze hersenen. Wat is daarbij een normale cognitieve belasting? Vervolgens zal aangetoond worden hoe wij veelal onze hersenen op een verkeerde of problematische manier belasten. Vaak komt dit door breed gedragen maatschappelijke misvattingen over onze mentale vermogens. Tot slot krijgt de deelnemer aanwijzingen voor het beter managen van hun eigen cognitieve belasting en hoe ze studenten kunnen ondersteunen die klagen over een vol hoofd.
Resultaat
Na de cursus heeft de deelnemer:
- Een beter beeld van hoe onze hersenen werken en waar de voor dienen.
- Inzicht in hoe we onze hersenen belasten
- Inzicht in wat een normale belasting is en wat een probleamtische belasting
- Handvatten om de eigen cognitieve belasting te beinvloeden en daarbij ook adviezen kunnen geven aan studenten.
Werkwijze
De cursus is interactief waarbij theorie wordt afgewisseld met concrete oefeningen. Het geheel wordt gekoppeld aan het eigen functioneren en dat van studenten. Er zal uitgebreid ruimte zijn voor uitwisseling en discussie. In de cursus zal gebruik gemaakt worden van een cursusmap die een overzicht geven van de te volgen stappen en de oefeningen die gedaan zullen worden. Voor de theoretische verdieping gebruikt de trainer een powerpoint en online informatie.
Literatuur
Hieronder vind je een opsomming van relevante lectuur uit onze literatuurlijst. Heb je zelf een suggestie voor een interessant boek, tijdschrift of artikel over dit onderwerp? Laat het ons weten!
Geen literatuur beschikbaar
Start inschrijving:
5 november 2025
Einde inschrijving:
31 mei 2026
Annulering mogelijk tot: